27 Dni Bachowskie 2023

335

Radio Bezpieczna Podróż online!

Słuchaj muzyki, rozmów oraz najnowszych serwisów informacyjnych. Możesz słuchać nas na wszystkich urządzeniach.

27 Dni Bachowskie 2023. Na tle zapisu nutowego, centralnie umieszczony portret Jana Sebastiana Bacha.
Podczas 27 Dni Bachowskich 2023, usłyszymy również innych kompozytorów baroku.

Muzyka baroku budzi skojarzenia głównie z Johannem Sebastianem Bachem, ale przecież byli jeszcze inni wspaniali kompozytorzy epoki, włącznie z synami tytułowego Johanna Sebastiana. Miłośnicy muzyki baroku przekonają się o tym w trakcie 27 Dni Bachowskich 2023, które odbędą się w dniach 28 marca-1 kwietnia. Organizatorem jest Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. 27 Dni Bachowskie 2023

27 Dni Bachowskie 2023 – wprowadzenie

Dni Bachowskie, to wydarzenie muzyczne odbywające się niemal w rocznicę urodzin wielkiego Johanna Sebastiana (kompozytor przyszedł na świat 21 marca 1685 roku w Eisenach) co nie oznacza, że w trakcie ich trwania usłyszymy wyłącznie kompozycje jego autorstwa. Pamiętajmy, że Johann Sebastian Bach pochodził z rodziny o muzycznych tradycjach. Ojciec Jochanna Sebastiana, Johann Ambrosius Bach był skrzypkiem i muzykiem miejskim w Eisenach, tak samo bracia ojca: Johann Christoph  był organistą w Ohrdrufie, a Johann Jakob był oboistą na dworze króla szwedzkiego Karola XII.

Synowie Johanna Sebastiana godnie kontynuowali kompozytorskie tradycje rodu, a byli to: Wilhelm Friedemann, Carl Philipp Emanuel, Johann Gottfried Bernhard, Johann Christoph Friedrich i Johann Christian. W dniu otwarcia 27. Dni Bachowskich goście usłyszą utwory dwóch z nich: Johanna Christopha Friedricha i Johanna Christiana, synów odpowiednio dziewiątego i jedenastego, znanych także jako Bach bückeburski i Bach londyński. Program festiwalu przewiduje również wykonania utworów innych kompozytorów baroku. Podczas koncertów usłyszymy studentów i wykładowców Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie oraz zaproszonych gości.

W trakcie Dni Bachowskich odbędzie się także II Międzyuczelniane Forum Muzyki Dawnej organizowane przez studenckie Koło Naukowe Historycznych Praktyk Wykonawczych.

Program – wtorek 28 marca 2023, 19.00

Aula Florianka
Koncert inauguracyjny 27. Dni Bachowskich

Synowie Johanna Sebastiana Bacha – Johann Christian i Johann Christoph Friedrich
Johann Christian Bach (1735-1782) Sinfonia B-dur op. 3 nr 4, W. C4
Johann Christoph Friedrich Bach (1732-1795) Koncert klawesynowy Es-dur BR JCFB C 29 (wcześniej: W. YC90)
Johann Christian Bach Sinfonia g-moll op. 6 nr 6, W. C12,
Johann Christian Bach Sinfonia D-dur op. 18 nr 4 z Six Grand Overtures
Marek Toporowski klawesyn
Orkiestra Barokowa AMKP
Teresa Kamińska wiolonczela, prowadzenie
Bilety: 40/20 zł, studenci i uczniowie wstęp wolny za okazaniem legitymacji, bilety dostępne na miejscu na godzinę przed koncertem

Program – środa 29 marca 2023, 19.00

Aula Florianka
Barokowe pot-pourri I

Johann Sebastian Bach (1675-1750) Adagio G-dur BWV 968
Klaudia Łoboda klawesyn
Przygotowanie: dr Aleksander Mocek

Johann Sebastian Bach VI Sonata G-dur na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1019a
Dominika Garncarz skrzypce
Klaudia Łoboda klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP, dr Aleksander Mocek

Georg Philipp Telemann (1681-1767) Koncert B-dur na trzy oboje i dwoje skrzypiec TWV 44:43
Urszula Pałka, Jakub Kornakiewicz, Maria Świgost oboje barokowe
Victoria Melik, Ana Novljan, Dominika Garncarz skrzypce barokowe
Karina Krychun viola da gamba
Dawid Nowak kontrabas
Klaudia Łoboda klawesyn
Przygotowanie: dr Katarzyna Pilipiuk

*

Antonio Vivaldi (1678-1741) Koncert h-moll na czworo skrzypiec RV 580
Ana Novljan skrzypce I
Anna Mar Vidal Farion skrzypce II
Olena Kholodkova skrzypce III
Natalia Kierakowicz skrzypce IV

Giuseppe Valentini (1681-1753) Concerto grosso a-moll na czworo skrzypiec op. 7 nr 11
Agnieszka Świątkowska skrzypce I
Olena Kholodkova skrzypce II
Ana Novljan skrzypce III
Anna Mar Vidal Farion skrzypce IV

Antonio Vivaldi Koncert a-moll na dwoje skrzypiec RV 522
Anna Mar Vidal Farion skrzypce I
Natalia Kierakowicz skrzypce II
Agnieszka Świątkowska, Aleksandra Owczarek, Anna Hara-Pióro skrzypce
Jacek Dumanowski, Anna Hara-Pióro altówki
Konrad Górka wiolonczela
Justyna Grabowska klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Agnieszka Świątkowska

27 Dni Bachowskie 2023 – Program – czwartek 30 marca 2023, 17.00

Aula Florianka
Barokowe pot-pourri II

Georg Philip Telemann (1681-1767) Kantata „Ertrage nur das Joch der Mängel” TWV 1:479
Piotr Windak tenor
Julie Kučerová flet prosty
Zsófia Sánta flet prosty
Piotr Michalik pozytyw
przygotowanie: prof. dr hab. Marcin Szelest

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Suita angielska g-moll BWV 808
Ekaterina Matokh klawesyn
Przygotowanie: prof. dr hab. Elżbieta Stefańska

Johann David Heinichen (1683-1729) Trio c-moll na obój, violę da gamba i b.c. SeiH 254
Urszula Pałka obój barokowy
Karina Krychun viola da gamba
Piotr Windak klawesyn
Przygotowanie: dr Katarzyna Pilipiuk

Johann Sebastian Bach 6 małych preludiów BWV 933-938
Klaudia Rogała klawesyn
Przygotowanie: prof. dr hab. Elżbieta Stefańska

Jacques-Martin Hotteterre (1674-1763) Suita G-dur op. 2 nr 2
Olivia Petryszak flet prosty
Weronika Hryniewicka klawesyn
przygotowanie: prof. dr hab. Marek Toporowski

Louis Antoine Lefebvre (1700-1763) Kantata „Androméde” na głos, 2 skrzypiec i basso continuo
Karolina Augustyn sopran
Dominika Garncarz skrzypce
Aleksandra Owczarek skrzypce
Karina Krychun viola da gamba
Klaudia Łoboda klawesyn
Przygotowanie: dr Andrzej Zawisza

Program – czwartek 30 marca 2023, 19.00

Aula Florianka
Konsort gambowy / Konsort lutniowy

Dowland vs Hume – historia pewnej kłótni

  1. The King of Denmark’s Galiard – J. Dowland
  2. The King of Denmark’s delight – T. Hume (1607)
  3. Death & Life – T. H. (1605)
  4. Semper Dowland semper dolens – J. D.
  5. Lachrimae Antiquae Novae – J. D.
  6. Lachryme – J. D., ar. R. Sumarte (Manchester Gamba Book, ok. 1660)
  7. Captaine Humes Lamentations – T. H. (1605)
  8. The Pashion of Musicke – T. H. (1607)
  9. The Earle of Essex Galiard – J. D.
  10. Mistresse Nicols Almand – J. D.

Krakowski Konsort Viol:
Agata Sanches-Martos viola sopranowa
Mateusz Kowalski viola tenorowa i basowa, kierownictwo artystyczne
Sylwia Heinrich viola basowa
Karina Krychun viola basowa
Rafał Gorczyński viola basowa
Przygotowanie: dr Mateusz Kowalski

Dietrich Buxtehude (1637-1707) Trio sonata g-moll op. 2 nr 3 BuxWV 261
Olena Kholodkova skrzypce
Karina Krychun viola da gamba
Elżbieta Ziarnik klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Ewa Mrowca

Ernst Gottlieb Baron (1696-1760) Concerto d-moll na lutnię i flet
Alicja Żądło lutnia barokowa
Bozhena Hamar flet prosty
Przygotowanie: dr Joanna Kwinta-Zielińska, dr Anna Wiktoria Swoboda

Giovanni Girolamo Kapsberger (ok. 1580-1651) Sarabanda
Claudio Monteverdi (1567-1643) Laudate Dominum na bas i basso continuo
Anonim Aria di Firenze z rękopisu PL-Kj Mus. ms. 40591
Giulio Caccini (1551-1618) Fere selvaggie
Giovanni Girolamo Kapsberger / Alessandro Piccinini (1566-1638) Ciaccona\
Przemysław Józef Bałka bas, teorba
Alicja Żądło lutnia
Adriana Kuźniar gitara barokowa
Anna Wiktoria Swoboda teorba
Przygotowanie: dr Anna Wiktoria Swoboda

27 Dni Bachowskie 2023 – Program – piątek 31 marca 2023, 10.00–17.30

Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Senacka
II Międzyuczelniane Forum Muzyki Dawnej

Program – piątek 31 marca 2023, 19.00

Kościół św. Marcina
Trochę Sacrum. Trochę Profanum.

Johann Heinrich Schmelzer (1620/3-1680) Sonata à 7 flauti
Antonio Bertali (1605-1669) Sonatella à 5 flauti
William Brade (1560-1630) Paduana & Galliard
Krakowski Konsort Fletów Prostych
Rodrigo Barata, Bozhena Hamar, Julie Kučerová, Marie Nezdařilová, Olivia Petryszak, Noga Rubanenko, Zsófia Sánta
Przygotowanie: prof. Erik Bosgraaf, mgr Katarzyna Czubek

John Loeillet (1680-1730) IV Sonata d-moll z XII Sonatas in three Parts:
Olivia Petryszak flet prosty
Maria Świgost obój
Teresa Kamińska wiolonczela
Wiktor Chirowski klawesyn
Przygotowanie: prof. dr hab. Teresa Kamińska

Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704)
1. Sonata F-dur C 140
2. Sonata Misteryjna „Ukrzyżowanie”
3. Sonata c-moll C 143
Aleksandra Owczarek skrzypce
Aleksandra Buczyńska-Kusak wiolonczela
Klaudia Łoboda klawesyn

27 Dni Bachowskie 2023 – Program – sobota 1 kwietnia 2023, 11.00

Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Kameralna
Matinée Bach: nowa generacja

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Suita angielska a-moll BWV 807
Carl Philipp Emmanuel Bach (1714-1788) Sonata c-moll Wq 65/31
Johann Sebastian Bach Fantasia chromatica BWV 903
Carl Philipp Emmanuel Bach Rondo e-moll „Abschied von meinem Silbermannischen Claviere” Wq 66
Maria Erdman, Szymon Paruzel klawikord

Carl Philipp Emanuel Bach Fantasia in C Wq. 59/6, H. 28
Petra Matějová fortepian historyczny

Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) 12 Polonaises, F. 12: nr 3 D-dur, nr 4 d-moll, nr 6 es-moll
Magdalena Smrokowska fortepian historyczny
Przygotowanie: Petra Matějová, Katarzyna Drogosz

Carl Philipp Emanuel Bach Rondo B-dur Wq. 58/5, H. 267
Jiayi Ge fortepian historyczny
Przygotowanie: Petra Matějová, Katarzyna Drogosz

Johann Christian Bach (1735-1782) Sonata c-moll op. 17 nr 2, W. A 8
Katarzyna Drogosz fortepian historyczny

Program – sobota 1 kwietnia 2023, 19.00

Aula Florianka
Koncert finałowy

Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) Stabat Mater (1736)

  1. Stabat Mater dolorosa
  2. Cujus animam gementem
  3. O quam tristis et afflicta
  4. Quae moerebat et dolebat
  5. Quis est homo qui non fleret
  6. Vidit suum dulcem natum
  7. Eja, Mater fons amois
  8. Fac, ut ardeat cor meum
  9. Sancta Mater, istud agas
  10. Fac, ut portem Christi moetem
  11. Inflammatus et accensus
  12. Quando corpus morietur

Samuela Łach sopran
Zuzanna Topolska alt
Rodrigo Barata flet prosty
Olena Kholodkova, Anna Mar Vidal Farion skrzypce
Dominika Garncarz altówka barokowa
Karina Krychun viola basowa
Elżbieta Ziarnik, Weronika Hryniewicka pozytyw

*

Georg Philipp Telemann (1681-1767) Sonata d-moll na flet prosty, wiolę sopranową i basso continuo TWV 42:d7
Rodrigo Barata flet prosty
Agata Sanchez-Martos viola sopranowa
Elżbieta Ziarnik klawesyn

Johann Sebastian Bach (1735-1782) Aria „Quia respexit” z Magnificat BWV 243
Gabriela Sołtys sopran
Marek Toporowski klawesyn

Georg Friedrich Haendel (1685-1759) Aria „Let the bright Seraphim” z oratorium Samson HWV 57
Karolina Augustyn sopran
Artur Kowalczuk trąbka
Marek Toporowski klawesyn

Johann Sebastian Bach Aria „Aus Liebe” z Pasji wg św. Mateusza BWV 244
Mariola Siepak sopran
Marek Toporowski klawesyn

Johann Sebastian Bach Aria „Jauchzet Gott” z Kantaty BWV 51
Elżbieta Pikoń sopran
Szymon Gwóźdź trąbka
Marek Toporowski klawesyn

Przygotowanie koncertu: prof. dr hab. Marek Toporowski

Coś do posłuchania: Jan Sebastian Bach – Toccata i fuga d-moll (BWV 565)

Może cię również zainteresować: BODY WORLDS cykl VITAL

Wspomoż fundację - Przekaż 1.5% podatku

Jesteśmy medium składającym się z osób z niepełnosprawnościami. Jeśli czytasz nasze wiadomości i podoba Ci się nasza praca to zostań naszym czytelnikiem.

Jak widzisz na naszym portalu nie ma żadnych reklam. Jest to możliwe dzięki takim jak TY.

  • Nr. rach. bankowego: 02 1750 0012 0000 0000 3991 4597
  • KRS: 0000406931
  • NIP: 5361910140

Przekaż nam swoje 1,5% a dzięki temu nadal nie będziemy zamieszczać reklam a TY będziesz czytał czysty tekst mając świadomość że przyczyniłeś się do jego napisania.

Brak postów do wyświetlenia