VII Dni Jana Nepomucena Bobrowicza – festiwal hiszpańskiej muzyki gitarowej

329

Radio Bezpieczna Podróż online!

Słuchaj muzyki, rozmów oraz najnowszych serwisów informacyjnych. Możesz słuchać nas na wszystkich urządzeniach.

VII Dni Jana Nepomucena Bobrowicza

Katedra Gitary i Harfy Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz Koło Naukowe Gitarzystów AMKP zapraszają w dniach 12 ÷ 15 maja, na międzynarodową konferencję artystyczno-naukową, która w tym roku odbywa się pod hasłem „Hiszpańska muzyka gitarowa – fenomen historyczny i kulturowy. Korzenie, inspiracje, źródła”. VII Dni Jana Nepomucena Bobrowicza

VII Dni Jana Nepomucena Bobrowicza – patron festiwalu

Jan Nepomucen Bobrowicz był wybitnym polskim gitarzystą, kompozytorem i pedagogiem, urodzonym w Krakowie w 1805 roku. Był jednym z pierwszych gitarzystów w Polsce, który w pełni wykorzystał potencjał tego instrumentu, co pozwoliło mu zyskać uznanie jako jeden z największych wirtuozów gitarowych swojej epoki. W młodości uczył się gry na fortepianie, a dopiero później zainteresował się gitarą. Szybko jednak zauważył, że w Polsce brakuje wykwalifikowanych nauczycieli gry na tym instrumencie. Dlatego postanowił uczyć się gry samodzielnie, korzystając z podręczników i publikacji muzycznych, które pozyskiwał z zagranicy.

Gdy miał 23 lata, Bobrowicz zaczął koncertować publicznie, występując z sukcesami w miastach Polski i Europy. W 1833 roku został mianowany profesorem gry na gitarze w krakowskim Konserwatorium Muzycznym, gdzie pełnił tę funkcję przez 35 lat. W tym czasie wyedukował wielu utalentowanych gitarzystów, którzy odnieśli duże sukcesy na arenie międzynarodowej. Jan Nepomucen Bobrowicz był nie tylko znakomitym wykonawcą, ale także utalentowanym kompozytorem. Skomponował wiele dzieł na gitarę, które do dziś są cenione przez gitarzystów na całym świecie. Jego twórczość charakteryzuje się wyjątkową melodyjnością i pięknym brzmieniem, co sprawia, że jego utwory są bardzo popularne wśród miłośników muzyki klasycznej.

Jan Nepomucen Bobrowicz zmarł w Krakowie w 1881 roku, zostawiając po sobie bogate dziedzictwo muzyczne. Jego wkład w rozwój gry na gitarze i muzyki klasycznej jest nieoceniony, a jego nazwisko zawsze będzie kojarzone z doskonałością w sztuce gry na gitarze.

VII Dni Jana Nepomucena Bobrowicza – Festiwal

Każda edycja festiwalu ma określony profil tematyczny. W tym roku ideą przewodnią jest hiszpańska muzyka gitarowa w szerokim kontekście historycznym. Organizatorzy zapraszają na wykłady, warsztaty, wystawę i koncerty poświęcone gitarze barokowej (Xavier Diaz-Latorre, Anna Wiktoria Swoboda) oraz flamenco (Michał Czachowski).

Na Dniach Bobrowicza zadebiutują wykonawcy tej miary co Gabriel Bianco, Campbell Diamond i Xavier Diaz-Latorre. Ponownie gośćmi festiwalu będą Kupiński Duo oraz Carlo Marchione (lekcje mistrzowskie). W tegorocznej konferencji lutniczej połączonej z wystawą i testami instrumentów, wezmą udział artyści lutnicy z Polski i zagranicy.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Piątek 12 maja

Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego , ul. św. Tomasza 43

13:00 Rozpoczęcie konferencji

13:30 ÷ 14:15 dr Anna Wiktoria Swoboda
Guitarra espaňola w baroku – historia wspaniałej kariery

14:30 ÷ 15:15 mgr inż. Michał Czachowski
Filozofia konceptu muzyki flamenco jako ekspresji emocjonalnej i duchowej

15:30 ÷ 18:30 Lekcje mistrzowskie: Xavier Diaz-Latorre (Hiszpania)

19:30 RECITAL GITAROWYCampbell Diamond (Australia) – gitara

Francisco Tárrega (1852–1909) Preludio 5, Las dos Hermanitas
Maurice Ohana (1913–1992) Saturnal (Cadran Lunaire)
Darius Milhaud (1892–1974) Segoviana
Johann Kaspar Mertz (1806–1856) Concertino

*

Silvius Leopold Weiss (1687–1750) Suite L’infidele
Entrée
Courante
Sarabande
Menuet
Musette
Paysanne

Regino Sainz de la Maza (1896–1981) Rondeña, Meditación, Zapateado

António Carlos Jobim (1927–1994) Luiza (Arr. Marco Pereira)

Garoto (1915–1955) Lamentos do Morro

Sobota 13 maja

ul. Potebni 7

10:00 ÷ 14:00 Międzynarodowa konferencja lutnicza i prezentacja instrumentów

Udział biorą: Aleksander Benedykt, Jarosław i Wojciech Biłan, Fryderyk Firla, Rafał Gajdzik, Adrian Kobza, Tomasz Król, Ernest i Paweł Malinowscy, Piotr Aleksander Nowak, Stanisław Partyka, Jerzy Wysocki

oraz

Petr Láska (Czechy), Martin Šuk (Czechy), Marco Dissegna (Włochy), Michele Della Giustina (Włochy), Eugenio Naso (Włochy)


Aula Florianka, ul. Sereno Fenn’a 15

15:00 ÷ 18:30 Wykład i lekcje mistrzowskie: Carlo Marchione (Włochy)

Wykład: Polymeter, polyrhythm and implied meter changes. The ‘hidden’ spirit of Hispano-American music

(Polimetria, polirytmia i domyślne zmiany metrum. „Ukryty” duch muzyki iberoamerykańskiej – wykład w jęz. angielskim)

19:30 RECITAL GITAROWYXavier Diaz-Latorre (Hiszpania) – gitara barokowa

Sones de Palacio & Danças de Rasgueado

Francisco Guerau (1659–1722) Diferencias de Marionas, Pasacalle por el primer tono

Gaspar Sanz (1640–1710) ze zbioru Instrucción de música para la guitarra española

Pavana al ayre español, cinco partidas con mucha novedad
Xácara
Passeos por el cuarto tono
, y una giga al vuelo por el mismo punto/improvisación
Tarantella, improvisación

*

Robert de Visée (ca.1655–1733) Piéces pour la guitare en re mineur
Prelude
Allemande
Courante
Sarabande
Gigue
Menuet
Bourrée
Gavotte
Passacaille

Santiago de Murcia (1673–1739) ze zbioru Códice Saldivar
Los Ymposibles
Diferencias de Cumbées

Gaspar Sanz (1640–1710) ze zbioru Instrucción de música para la guitarra española(1697)

Xácara, diez y seis diferencias y algunas dellas con estilo de Campanelas
Paradetas, improvisación

Niedziela 14 maja

Aula Florianka, ul. Sereno Fenn’a 15

9:00 ÷ 12:00 Lekcje mistrzowskie: Xavier Diaz-Latorre

13:00 ÷ 17:00 Lekcje mistrzowskie: Carlo Marchione

https://www.youtube.com/watch?v=UrF9Kqt5Nnc

18:00 KONCERT GITAROWY: Gabriel Bianco (Francja) i Kupiński Guitar Duo (Polska)

Fernando Sor (1778–1839) Wariacje na temat Mozarta op. 9

Andres Segovia (1893–1987) Estudio sin luz 

Antonio Jose (1902–1936) Sonata
Allegro moderato
Minueto
Pavana triste
Final

Gabriel Bianco gitara

*

Fernando Sor (1778–1839) Fantaisie op. 54

Fryderyk Chopin (1810–1849) Mazurek op. 63 nr 3, Mazurek op. 24 nr 2, Mazurek op. 17 nr 4, Walc op. 69 nr 2, Walc op. 64 nr 2, Grande Valse Brillante op. 18

Manuel de Falla (1876–1946) La vida breve, Danza Ritual del Fuego

Kupiński Guitar Duo
Ewa Jabłczyńska
 gitara
Dariusz Kupiński gitara

Poniedziałek 15 maja

ul. Potebni 7, Lekcje mistrzowskie: Gabriel Bianco

 

Polecam materiał wideo: Fabio Zanon, guitar – Bobrowicz: Grand Polonaise, op.24

Może cię również zainteresować: Zanim wyrosły mury Żydzi w Podgórzu – wystawa

https://bezpiecznapodroz.org/sluchaj-nas-online/

 

Wspomoż fundację - Przekaż 1.5% podatku

Jesteśmy medium składającym się z osób z niepełnosprawnościami. Jeśli czytasz nasze wiadomości i podoba Ci się nasza praca to zostań naszym czytelnikiem.

Jak widzisz na naszym portalu nie ma żadnych reklam. Jest to możliwe dzięki takim jak TY.

  • Nr. rach. bankowego: 02 1750 0012 0000 0000 3991 4597
  • KRS: 0000406931
  • NIP: 5361910140

Przekaż nam swoje 1,5% a dzięki temu nadal nie będziemy zamieszczać reklam a TY będziesz czytał czysty tekst mając świadomość że przyczyniłeś się do jego napisania.

Brak postów do wyświetlenia