Festiwal Opera Rara Kraków Luty 2023 / 16-26.02

370

Radio Bezpieczna Podróż online!

Słuchaj muzyki, rozmów oraz najnowszych serwisów informacyjnych. Możesz słuchać nas na wszystkich urządzeniach.

Festiwal Opera Rara Kraków Luty 2023. Granatowa plansza z umieszczoną centralnie nazwą festiwalu. Napis Opera Rara jest w siarczysto zielony, reszta w barwie białej.
Zaproszenie na 6 edycję krakowskiego festiwalu.

Po czterech latach przerwy, w dniach 16-26 lutego w Krakowie po raz szósty zagości Festiwal Opera Rara. Organizatorzy festiwalu, miasto Kraków wraz z Capellą Cracoviensis przyjęli dla tegorocznej imprezy motto: „Absolut w postaci zmysłowej”. Festiwal Opera Rara Kraków Luty 2023

Festiwal Opera Rara Kraków Luty 2023 – prolog

Najlepszym wprowadzeniem są słowa, dyrektora naczelnego i artystycznego festiwalu Pana Jana Tomasza Adamusa – „Festiwal operowy to raczej stan umysłu i nieuchronna konieczność, niż dążenie do jakiegoś dosiężnego brzegu. Obowiązek, zobowiązanie, imperatyw kategoryczny. Opera dzisiaj to konieczność dostrzegania, rozumienia i praktykowania intelektualnego, artystycznego oraz społecznego dorobku ludzkości. Ma sens tylko wtedy, gdy zrywa z praktyką separowania form artystycznych i grup odbiorców. Opera Rara niweluje społeczne i ekonomiczne bariery w dostępie do sztuki, stara się tworzyć przyjazną, gościnną przestrzeń dla ludzi, dla życia, dla dialogu, dla innowacji.

Sztuka i wolna myśl to nie przywilej, ale ożywcza przestrzeń wolności, do której każdy ma prawo. Współczesność to bogactwo kontekstów i różnorodność. Epoka łatwego dostępu do informacji wymusza szerokie spojrzenie na sztukę. W epoce video już nie można infantylnie udawać na scenie – dosłowne inscenizacje stają się archaicznym rzemiosłem, a przy ograniczonych budżetach są wręcz ordynarne. Trzeba szukać innej drogi, ponieważ artystyczny = twórczy. Istotne jest więc, czy staramy się być artystami, czy grupą rekonstrukcyjną bawiącą się w rycerzy lub damy dworu.

Rzeczy oczywistych, nazwanych, potwierdzonych, ometkowanych mamy w nadmiarze. Uroda życia polega na ciekawości świata, na czujności skierowanej w stronę tego, co nie wydarza się każdego dnia. Jeśli publiczność z góry wie, co artysta powie, to jest to sztuka obrzędowa lub rodzaj eventu. Rzeczy oczywiste istnieją, ale nie są godne uwagi. Oznacza to, że rara to nie tylko nazwisko lub tytuł, ale też sposób. Staramy się mieć oczy i uszy otwarte, staramy się pracować w gronie osób zainteresowanych swoją pracą, staramy się wykorzystywać potencjał ludzi, miejsc, zjawisk. Chcemy być nadal i jeszcze bardziej festiwalem znaczących premier oraz grać nie tylko raz w roku. Chcemy być twórczą przestrzenią publiczną i katalizatorem przemian mentalnych, ponieważ sztuka – rozwijając umiejętność uchwycenia całości, czyli idei – otwiera umysły. Otwarte umysły to innowacja, a innowacja to dobrobyt”.

Festiwal Opera Rara Kraków Luty 2023 – WOLFGANG AMADEUS MOZART – LUCIO SILLA

Widownia Teatru im. Juliusza Słowackiego.
Widownia Teatru im. Juliusza Słowackiego.

Teatr Słowackiego

16.02 czwartek 19:00 – 22:00 cocktail dress welcome

18.02 sobota 18:00 – 21:00 relaxed performance

160’ + dwie przerwy

libretto Giovanni de Gamerra

premiera 26 grudnia 1772, Teatro Regio Ducale, Mediolan

rękopis w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie

wydanie krytyczne partytury Bärenreiter-Verlag / Bärenreiter Urtext

wersja koncertowa

Giunia – Florie Valiquette / sopran

Silla – Benjamin Hullet / tenor

Cecilio – Margarita Slepakova / mezzosopran

Celia – Joanna Radziszewska / sopran

Cinna – Jolanta Kowalska / sopran

Capella Cracoviensis

Alessandro Moccia / koncertmistrz / kierownictwo muzyczne

Katarzyna Olszewska Giusy Adiletta Seojin Kim Tomasz Góra Szymon Strzelczyk Robert Bachara Beata Nawrocka Jadwiga Czepielowska Maciej Czepielowski Agnieszka Świątkowska / skrzypce

Dymitr Olszewski Mariusz Grochowski Jacek Dumanowski Teresa Wydrzyńska / altówka

Monika Hartmann Konrad Górka Aleksandra Buczyńska-Kusak / wiolonczela

Rafał Makarski Anna Bator / kontrabas

Dora Ombodi Dominika Staszkiewicz / flet

Vincent Blanchard Aleš Ambrosi / obój

Gavin Edwards Alicja Rozwadowska / róg

Quim Guerra Maciej Snarski / fagot

Marian Magiera Paweł Gajewski / trąbka

Tomasz Sobaniec / kotły

Marek Toporowski / klawesyn

ROBERT SCHUMANN – DAS PARADIES UND DIE PERI – RAJ i PERI

NACHTLIED OP. 108

Teatr Łaźnia Nowa

23.02 czwartek 19:00 – 21:00 cocktail dress welcome

24.02 piątek 19:00 – 21:00 smart casual attire

25.02 sobota 18:00 – 20:00 relaxed performance

100’ bez przerwy

libretto na podstawie poematu Lalla-Rookh Thomasa Moore’a

przekład niemiecki Emil Flechsig

premiera 4 grudnia 1843, Gewandhaus, Lipsk

Nachtlied (wiersz) Friedrich Hebbel

premiera 13 marca 1851, Geislerschen Saal, Düsseldorf

Cezary Tomaszewski / reżyseria

Aleksandra Wasilkowska / scenografia kostiumy

Jędrzej Jęcikowski / światło

Peri – Mirjam Mesak / sopran

Narrator – Ian Bostridge / tenor

Dziewica / partie sopranowe – Solomiia Pavlenko / sopran

Anioł / partie altowe – Monika Korybalska / alt

Młodzieniec / partie tenorowe – Zbigniew Malak / tenor

Mężczyzna / Gazna / partie barytonowe – Sebastian Szumski / baryton

Benedykt Król Dawid Tas Piotr Stanek Mikołaj Karczewski / tancerze

Scena Teatru im. Juliusza Słowackiego.
Scena Teatru im. Juliusza Słowackiego.

CAPELLA CRACOVIENSIS

Michalina Bienkiewicz Katarzyna Brajner Jolanta Kowalska-Pawlikowska Magdalena Łukawska Antonina Ruda / sopran

Łukasz Dulewicz Matylda Sielska Matylda Staśto-Kotuła Ilona Szczepańska / alt

Dominik Czernik Szczepan Kosior Piotr Szewczyk Piotr Windak / tenor

Przemysław Józef Bałka Marek Opaska Adam Radnicki Piotr Zawistowski / bas

Zofia Wojniakiewicz Maciej Czepielowski Robert Bachara Agnieszka Świątkowska Katarzyna Olszewska Tomasz Góra Agnieszka Krawczyk Jadwiga Czepielowska Seoijn Kim Beata Nawrocka Szymon Strzelczyk Bartłomiej Fraś / skrzypce

Szymon Stochniol Mariusz Grochowski Jacek Dumanowski Teresa Wydrzyńska / altówka

Marco Frezzato Konrad Górka / wiolonczela

Marco Lo Cicero Anna Bator / kontrabas

Dora Ombodi Olga Musiał-Kurzawska / flet

Dominika Staszkiewicz / flet piccolo

Vincent Blanchard Aleš Ambrosi / obój

Alvaro Iborra Robert Michalski / klarnet

Tomasz Wesołowski Kamila Marcinkowska-Prasad / fagot

Felix Polet Marek Michalec Krzysztof Stencel Alicja Rozwadowska / róg

Paweł Gajewski Marian Magiera / trąbka

Robert Schlegl Fryderyk Mizerski Andrzej Tkaczyk / puzon

Marc Girardot / tuba

Tomasz Sobaniec Rafał Tyliba Paweł Chmielewski / instrumenty perkusyjne

Adrian Nowak / harfa

Jan Tomasz Adamus / dyrygent

ANTONIO VIVALDI – TAMERLANO pasticcio

Widownia Teatru Starego.
Widownia Teatru Starego.

Teatr Stary

26.02 niedziela 18:00 – 21:00 cocktail dress welcome

160’ + dwie przerwy

libretto Agostino Piovene

premiera karnawał 1735, Teatro Filarmonico, Werona

wersja koncertowa

Bajazet – Gianluca Margheri / bas-baryton

Tamerlano – Filippo Mineccia / alt

Asteria – Delphine Galou / alt

Irene – Shakèd Bar / mezzosopran

Andronico – Federico Fiorio / sopran

Idaspe – Arianna Vendittelli / sopran

Accademia Bizantina

Alessandro Tampieri / koncertmistrz

Lavinia Soncini Lisa Ferguson Maria Grokhotova

Ana Liz Ojeda Mauro Massa Heriberto Delgado Gabriele Pro / skrzypce

Alice Bisanti Jamiang Santi / altówka

Alessandro Palmeri Paolo Ballanti / wiolonczela

Giovanni Valgimigli / kontrabas

Elisabeth Baumer Rei Ishizaka / obój

Alberto Guerra / fagot

Tiziano Bagnati / lutnia

Stefano Demicheli / klawesyn

Ottavio Dantone / dyrygent

Polecam materiał wideo: Adriano in Siria – Opera Rara 2016

Może cię również zainteresować: 6 Festiwal MATERIA PRIMA 2023

Wspomoż fundację - Przekaż 1.5% podatku

Jesteśmy medium składającym się z osób z niepełnosprawnościami. Jeśli czytasz nasze wiadomości i podoba Ci się nasza praca to zostań naszym czytelnikiem.

Jak widzisz na naszym portalu nie ma żadnych reklam. Jest to możliwe dzięki takim jak TY.

  • Nr. rach. bankowego: 02 1750 0012 0000 0000 3991 4597
  • KRS: 0000406931
  • NIP: 5361910140

Przekaż nam swoje 1,5% a dzięki temu nadal nie będziemy zamieszczać reklam a TY będziesz czytał czysty tekst mając świadomość że przyczyniłeś się do jego napisania.

Brak postów do wyświetlenia